Search This Blog

Thursday, October 29, 2020

Mirei Shigemori garden designer house in Kyoto

 ב 1955 Isamu Noguchi קיבל לתכנן את הגן במטה Unesco בפאריס שאז היה בבניה . Noguchi תכנן גן יפני שמומן על ידי ממשלת יפן ושבנייתו הושלמה ב 1959 . הפרויקט הזה היווה נקודת מפנה בקריירה של Noguchi שבשנים שלאחר מיכן תכנן גנים רבים . במסגרת הפרויקט Noguchi נסע ליפן באפריל 1957 לחפש סלעים לגן שלו והסתייע באומן רב תחומי ובעיקר מתכנן גנים יפני בשם Mirei Shigemori . השניים ביקרו במספר גנים שתוכננו על ידי שיגמורי וכן נסעו לשיקוקו לחפש סלעים מתאימים לגן . השניים החליטו על כ 80 סלעים מאבן כחלחלה ידועה בשימוש שלה בגנים וכ 80 טון של אבן שונעו בדרך הים לפאריס .. נוגוצי גם נעזר בשיגמורי בתכנון הגן ובהצבת האבנים למרות שלשיגמורי זה היה לא קל להשתתף בפרויקט כזה והייתה לו ביקורת על חלק מעבודתו של נוגוצי . אבל , לא בנוגוצי אני עוסק כאן אלא ב Mirei Shigemori שהיה איש אשכולות היום ידוע בעיקר כמתכנן גנים יפנים וכמודרניסט . שיגמורי נולד ב 1896 באזור אוקיימה ונפטר ב 1975 . בנעוריו למד ציור בסגנון ניהונגה בטוקיו וכן סידור פרחים איקבנה . אבל רעידת האדמה של 1923 הכריחה אותו לחזור לאזור קיוטו ושם השתקע . בשנות ה 30 של המאה הקודמת החל לגלות עניין בגנים יפניים ובעקבות טייפון גדול בשנת 1934 החל לתעד את הגנים היפניים שאותם תעד במשך מספר שנים עד ש ב 1938 השלים עבודה מונומנטלית של 27 כרכים של תעוד על גנים יפניים מסורתיים . כבר ב 1914 התחיל לתכנן גנים עת תכנן את הגן ובית התה בבית משפחתו . לאורך הקריירה שלו הוא תכנן כ 180 גנים ( לפי מקור אחר 240 גנים ..) שרובם הם גנים של מקדשים ו/או גנים בבתים פרטיים . עבודתו הידועה ביותר והנחשבת לMasterpiece היא הגן של מקדש Tōfuku-ji משנת 1939 בקיוטו אבל יש רבים אחרים שתכנן . כמתכנן גנים הוא הכניס לגן היבש המסורתי היפני חומרים כמו בטון ומלט ואריחים . הוא הושפע מאד על ידי המודרניזם המערבי והציור המערבי ( עד כדי כך ששינה את שמו המקורי ל Mirei על שם הצייר הצרפתי Millet ) ובגנים שתכנן הכניס אלמנטים מודרניים שלא תמיד הובנו ולעיתים התקבלו ביפן בביקורת כאילו הוא פוגע במסורת . אבל , זה לא כל כך נכון מאחר ואת הגנים שתכנן תכנן תמיד גם לפי חוקי המסורת אך דאג שיהיו גם עם קורטוב של מודרניות למשל , הוא שחרר את הגן מהשבילים המקובלים בכך שיצר מעין לוח שעליו ניתן לנוע בתוך הגן ( ראו תמונה ) . מאפיין נוסף של הגנים שלו הוא הצבת ההסלעים בצורה אנכית בעוד ברוב הגנים המסורתיים הסלעים מוצבים בעיקר אופקית .

ביתו נמצא בקיוטו , זהו בית מתקופת Edo משנת 1789 ששימש בעבר כמגורים לאנשי דת של המקדש הסמוך ששמו Yoshida shrine . שיגמורי עבר להתגורר בבית הזה עם משפחתו בשנת 1943 ותכנן הן את הגן בבית והן את שני בתי התה הנמצאים במקום Muji an משנת 1953 ו Koukoku an משנת 1969 . הגן מורכב מ 4 קבוצות של סלעים המדמים הר מיתולוגי בשם Horai הנמצא במרכז הקוסמולוגיה הבודהיסטית והרים דמיוניים אחרים שנקראים Hojo .
מעבר לבית ולגן המעניין ובתי התה יש בבית עבודות של איסמו נוגוצי למשל מנורה מנייר וציור שלו שניתן במתנה לשיגמורי ובכלל מדובר בבית מעניין לביקור . אפשר לבקר בבית אך ורק לאחר תיאום מראש ( קישור לאתר עם המייל בתגובות) ורק עד 10 אנשים בו זמנית , הביקור מתחיל בהסבר על הבית והאיש ביפנית בלבד במשך כמה דקות ואחר כך ניתן להסתובב חופשי בבית ובגן ( יתכן והקורונה שינתה את תנאי הביקור - יש לבדוק עם המקום במייל או בטלפון בעת ההזמנה ) . גנים נוספים שלו שאפשר לבקר בהם ( מתוך העשורת שתכנן ) הם למשל Sochi-in בKoya ,
או Sekizo ji לא רחוק מתחנת Tamba-Takeda Station אי שם במחוז Hyogo ( די מרוחק מכל מקום ) .ויש רשימה שלמה של עבודותיו בספר עליו שאני מצרף בקישורשם ניתן להעמיק בעבודותיו ( לצערי לא ניתן להוריד את הספר אבל זה בחלט ספר מקיף עליו)






No comments:

Post a Comment

Mirei Shigemori garden designer house in Kyoto

  ב 1955 Isamu Noguchi קיבל לתכנן את הגן במטה Unesco בפאריס שאז היה בבניה . Noguchi תכנן גן יפני שמומן על ידי ממשלת יפן ושבנייתו הושלמה ב ...